Browse results

Published from Tokyo under Japanese editorship before, during, and after WWII (1932-1970), Contemporary Japan is now seen as a beacon of rationality, especially during the ‘devil’s decade’ of the 1930s. While consistently presenting the Japanese case, Contemporary Japan spoke from the shrinking middle ground of the public sphere. Run by the semi-official Foreign Affairs Association of Japan, Contemporary Japan published informed, critical, long-form journalism by leading Japanese and Western commentators on East Asia. Disillusioned Pan-Asianists compete with anti-Western rhetoric on the road to war against China. Post-war, new voices bemoan the 'reverse course' of 1947-1952. This lively Primary Source offers a window into Japan’s most rational and yet most engaged debates of the day. Contemporary Japan ceased publication in 1970 and Brill has secured the entire run from Vol.1 1932 to Vol. 29, 1970, (with considerable gaps from 1954 - 1970, see full list of issues) but limits this first series to the period 1932-1954.

Note: virtually complete for the important years 1932 - 1954 (lacking two volumes: volume 9, no. 3 (1941) and volume 12, no. 1 (1943). Not complete for the years up to 1970. Should currently missing volumes emerge, these will be included at no extra cost to purchasers.
and Overland Trade Report
The Hongkong Weekly Press was an English-language weekly newspaper published between 1890 and 1945. This online collection includes 15.000 pages from issues published in the years 1920 – 1929, available as full-text searchable scans.

The available years of this important serial through Brill cover a series of watershed incidents and periods of unrest in then-British Hongkong’s modern history. The first of these came in reaction to the infamous May 30th 1925 incident in Shanghai, and a parallel incident in Guangzhou (Canton) on June 23rd. In the first, British-commanded police opened fire on Chinese demonstrators at the British-controlled International Settlement. Nine Chinese died in the first incident, fifty in the second. Thus was the May 30th movement born, with seismic consequences for the foreign presence in China, and a ripple effect on competing imperialisms in northeast Asia.

As a result, Chinese nationalists and Soviet advisors called on dock workers to a strike in Hongkong, hitting the most overtly British presence in East Asia right where Britain had most to lose.

Over several months, activists in Guangdong transported between around 250,000 men to foment upheaval in Hongkong, resulting in a dock strike that crippled the colony and closed down almost all public services, including newspapers. This in turn led to the Christmas Truce of December 1926.

The final and arguably most damaging effect of these incidents was an ultimately damaging shift into make-do and drift in British foreign policy on East Asia, which continued to weaken British, then all Western interests long after the strikes had been broken and diverted into the longer games of both the Guomindang and the Communist Party of China.

These uncertainties in the settler business communities of Hongkong, Shanghai, Guangdong and other trading ports combined with economic stagnation and political crises at home, and are reflected in considerable detail in the news reports and features and commercial news in this vital serial. It is probably too early to assess or compare the eruption of the 1920s as recorded in the Hongkong Weekly Press with the drivers of unrest in Hongkong in our time, but for scholars of imperialism and of the rise of China, this will be an essential Primary Source.
15,000 pages, scanned in full colour at 300 ppi from a rare private collection of originals.
Shanghai, 1904-1941
This fully text-searchable holding of the complete Israel’s Messenger (in Chinese Youtai Yuebao), 1904-1941, is a core resource for Asian Studies, with a particular emphasis on the Jewish community in Shanghai. Shanghai Jewry occupied near-outsider status within the Foreign Settlement. Influential commercial and political circles around the Sassoon and the Ezra families were closely attuned to the political agenda of nationalist China and well-entrenched in key committees of the Foreign Settlements. Nevertheless, in July 1933, following Japan’s withdrawal from the League of Nations, Israel’s Messenger championed Japan as the leader of Greater Asia, and the founder-editor of Israel’s Messenger, N.E.B. Ezra called on the Japanese Minister to Shanghai to say so. Here significant personalities in Shanghai Jewry, such as George Sokolsky and Ezra himself, and the Sassoon family organised and campaigned for the greater safety and political recognition of Shanghai and worldwide Jewry, and of the Zionist cause. Note: Publication was suspended from February 1910 - September 1918. This edition is therefore the complete edition.
Japan News-Week was the last independent, foreign-owned English-language newspaper published in Japan before the Pacific War. Brill’s exclusive holding runs from the first issue of November 1938 to within 6 months of the newspaper’s closedown on November 30 1941. A week later, on the eve of Pearl Harbor, the 8th November issue was scrapped and publisher W.R. “Bud” Wills and editor Phyllis Argall were arrested by Special Higher Police (Tokubetsu Kōtō Keisatsu) on espionage charges.

Each issue, published on Saturdays, ran for 8 pages across 7 columns, with the weekly schedule giving Wills and his team time to commission features excavating issues rather than simply reporting news, journalism desperately needed between the breakout of all-out war in China in July 1937 and the competing drumbeats of the press on both sides of the Pacific in the run-up to Pearl Harbor. The weekly edition carried a conventional mix of news reports and interpretative features, arts reviews, cartoons, light entertainment columns, radio schedules and advertising. Besides its editorial priority on balanced coverage from all sides, almost all Japan News-Week features carried by-lines and the newspaper declared that it was entirely “written by foreigners”.

• Impartial but US-tinged perspectives from Tokyo in run-up to Pacific War 1938-1941
• Last independent English-language newspaper published in Tokyo before Pearl Harbor
• 1368 pages
• Full-color 300 ppi pages from high-quality originals
• Fully text-searchable
• Sourced largely from founding family’s original holdings in USA
• Brill exclusive: there are no other holdings of comparable duration and quality
As flagship pictorial organs of Japan’s Greater East Asia Co-Prosperity Sphere The Japan Times Weekly (November 1938 – December 1942) and its successor Nippon Times Weekly, were priceless investments in the expression of Japan’s master narrative (i.a., the victimization of China and Southeast Asia by Western interests) and therefore published in colour at a time of extreme newsprint shortages. As an optional, limited giveaway with the main newspaper Japan (Nippon) Times, these weeklies are now extraordinarily rare. This Primary Source from Brill therefore focuses on the wartime holdings, 1938-1944, of these consecutive titles showcasing Japan’s martial and geopolitical achievements in the all-out war in China and then in the Pacific War. Of the seven years of the wartime holdings, this Primary Source offers almost five years of the total.

Completeness: Of the Japan Times Weekly, this Primary Source runs from the 2nd issue (September 1938) to November 1942, close to the end of the title. The Nippon Times Weekly runs from the first issue of 1st January 1943 to the end of January 1944. Should any further issues emerge after all, these will be added to this PSO at no extra cost to customers. In addition to the Weekly magazine, both the parent newspapers the Japan Times and its 1943 successor the Nippon Times established publishing arms bringing out books and booklets broadcasting the defining mission of the Daily and the Weekly editions. Brill has collected a good holding of these issues, which we will publish with this Primary Source with its own dedicated tab. Also in addition, the material here comes with useful Index issues and extremely rare Supplements, including the Nippon Times Supplement: News and View of Greater East Asia. Some issues of this consecutive title are available elsewhere in scattered form, but none are available in such a full run, and none have been digitised in full-text-searchable format
Published from the beginning of the war with China right up to the outbreak of the Korean War (1931 - 1952), the Japan Year Books present Japan’s news and statistics throughout the period. In its densely detailed fashion this is the name-rich, comprehensive Japanese view of the nation, reflecting its endeavours both during and after the war(s).
Essential, partial, yet accurate, these politically loaded historical sources will prove to be indispensable for any serious researcher of the period. A useful contrast to the China Year Books and Chinese Year Books published in Tianjin, Shanghai and elsewhere from 1915-1945.
The Manchuria Collection offers scholars of Japan’s modern history an unparalleled inside view of Japan’s agenda in Manchuria and its plans for domination in Asia. Founded in 1908 in the wake of Japan’s victory in the war against Russia, the Manchuria Daily News set up in Dalian (Darien) at the headquarters of the South Manchuria Railway Company (Minami Manshū Tetsudō Kabushiki-gaisha) (SMR).
Lavishly funded from Tokyo, and with the full resources of the SMR Research Department behind them, the Manchuria Daily News and the associated titles offered here constitute a formidable record of Japanese policy on Manchuria and the Manchoukuo project. From 1908-1940 this compact, feisty daily and its associated titles responded to the exigencies of the day, taking requests from a variety of official and often competing propaganda bureaux. In the Manchuria Daily News and in these associated publications, the SMR presented a powerful case for the Japanese leadership of Asia, after 1932 using Manchoukuo as a showcase for Japan’s technological, cultural and political advancement.
Apart from the early 1908-1912 holdings, and the October 1919 to February 1921 gap when publication was suspended , the 1912-1940 run published here is virtually complete and exclusive to Brill Primary Sources Online.
Brill has sourced an exciting range of associated English-language magazines published in tandem with the Manchuria Daily News. Here for the first time are extensive holdings from the irregular publications Manchuria Magazine, Manchuria Month, Contemporary Manchuria and the Manchuria Information Bulletin.
Newspapers, magazines and books from the 1900s-1950s
Mobilizing East Asia offers a carefully selected collection of extremely rare, many times even unique English-language newspapers, magazines and pamphlets published inside Asia, following the descent into war in East and South-East Asia from the turn of the twentieth century to the 1950s. This exciting collection of newspapers and illustrated magazines, often in colour, is now available online for the first time, exclusively from Brill. The Collection offers access to unique primary source material which can be used to pursue research topics in modern history, Asian studies, politics and war studies. Features and Benefits: -- English-language newspapers and magazines published in East Asia - Approx. 100,000 pages of over 1,200 print items - All content fully searchable - Reproduced in 300 dpi full colour - Sourced from extremely rare, often even unique originals - Brill has the exclusive online rights to this material for years to come - Represents the most complete holdings available of these sources - Updates included, at no additional cost For a detailed list of the contents, please see the links below (online edition)
In Japan’s network of newspapers presenting the national case for expansion and leadership in Asia, the North China Standard (in Chinese, Huabei zheng bao) stands alongside the Japan Times & Mail as a real newspaper, distributing real news written by real journalists. Derided as a propaganda rag when it first began publication in December 1919, the Standard read better, and investigated and reported better quality news to a steadily growing readership in post-WW1 China and Japan. It was also a representative newspaper chosen for international conferences and delivered gratis to all delegates.

The North China Standard was founded in December 1919 by John Russell Kennedy (1861-1928), Anglo-Irish master architect of Japan’s modern propaganda programmes. Its most immediate functions, in the wake of propaganda failures at the Paris Conference and the Treaty of Versailles granting Japan continuing rights in Shandong Province, was to argue Japan’s claim to special rights and advisory powers in Chinese affairs, to question the ability of the Chinese to govern China, and to maintain British support for the Anglo-Japanese Alliance. Throughout the 1920s it served as one of Japan’s representative newspapers at international conferences, delivered gratis to all delegates.

Sticking to Japan’s propaganda mission would have made for a dull read, and the Standard made a slow start under Satoh Kenri, (known as Henry), in 1919. However, the paper improved under the British journalist, John S. Willes in the 1920s. It took the gifted and imaginative Liverpudlian (1888-1956) George Gorman to turn the North China Standard around and make it into a real newspaper. Both Satoh and Gorman were seasoned publicists in the cause of Japan. However, Gorman’s long experience in this role convinced him that the best way to advance Japan’s cause was through polemic and debate. Under Gorman, the North China Standard served Chinese and foreign readerships intelligently and conscientiously, making this title a valuable primary source for scholars of Japan and China.
The Seoul Press (published 1907-1937) was Japan’s Korean news flagship. Its mission was to validate the natural justice of Japanese imperialism in Korea, and Japan as the redeeming, organising, and modernising force in East Asia. The Seoul Press represented the Japanese administration of Korea to the world. The collection includes the years 1907-09 and 1928-37. If any of the missing issues are discovered, they will be added at no extra cost to subscribers.