Browse results

You are looking at 1 - 8 of 8 items for :

  • Periodicals & Serials x
  • Primary Language: English x
Clear All
Editor: Jan Obrman
Czech/Slovakian Periodicals

5 Titles concerning the Communist party. Includes press organ publications, many published by the Central Committee of the Communist Party of Czechoslovakia.
Russian Emigré Journals, 1855-1917
From the International Institute of Social History

Journals and newspapers published abroad by different political parties and groups such as the Russian Social-Democrats (RSDRP) and Party of Socialist-Revolutionaries (Esery). Collection based on the bibliography by Tatiana Ossorguine-Bakounine entitled L'Emigration Russe en Europe, Catalogue collectif des périodiques russes 1855-1940 and on the collection held by the International Institute of Social History in Amsterdam.
Russian Periodicals and Serials (up to 1917)

Collection of 1,213 titles of Pre-Revolutionary Russian periodicals and serials selected from various collections published by IDC Publishers. Includes many kinds of magazines, newspapers and serials ranging from publications of academies of science, universities, and learned societies to magazines for women and children. A separate group contains indexes to periodicals and serials, and monographs on the history of journalism in Russia. The material in the collection was published in the territory of the Russian Empire and the USSR (including the Russian Federation, Ukraine, Belorussia, Baltic Republics, Azerbaydzhan, Armenia, and Georgia, as well as several Polish provinces which were once part of the Russian Empire). Collection also contains Russian emigrant periodicals printed abroad.
Sankt-Peterburgskie Vedomosti

Sankt-Peterburgskie Vedomosti [St.-Petersburg News], the second oldest Russian newspaper, was born in 1728 as a successor of Vedomosti o voennykh znaniiakh i inykh delakh dostoinykh znaniia i pamiati [News about Events, Both Military and Otherwise, Fit Both to Know and to Remember], which was published between 1703 and 1727. Sankt-Peterburgskie Vedomosti, the only Russian newspaper, that was published without interruption between 1728 and 1914. For several decades, it was the only Russian periodical; it did not have to face competition until 1756, when the Moskovskie Vedomosti [Moscow News] appeared. It makes it one of the most important sources for the history of Imperial Russia during its final two centuries.
Sankt-Peterburgskie Vedomosti is now completely available on microfilm. All the lacunae in the old collection of IDC Publishers have been filmed in the most prominent Russian libraries in St. Petersburg: the National Library of Russia and the Library of the Academy of Sciences (BAN).
Serials and large sets from and related to the Ukraine

IDC Publishers is pleased to present you this selection of titles related to the Ukraine. For some collections, special catalogues are available. At the last page of this catalogue you can find two of them. For more information please contact IDC Publishers and we will send you additional catalogues free of charge.

In this catalogue, IDC Publishers has assembled titles of materials from a large collection of books and archives. The material is related to the history, ecomomics, legislation and culture of Poland, the Ukraine and regions in southern Russia. The current collection contains 309 titles of monographs, sets of periodicals and manuscripts (many of them difficult to obtain) written in Ukrainian, Russian, Polish, other European languages, as well as in Hebrew.
The collection covers a broad range of topics, including the history of “Kievskaia Rus”, wars with the Turks, the Ukrainian Helsinki Group, and contemporary statistical data concerning economics and demography. Also included are publications related to: ethnology and folklore; archaeology; the history of Ukrainian and old Russian literature, language and art; religious texts; the history of Jews in the Ukraine, Poland and southern Russia; Ukrainian Law (the constitution; civil and criminal codes; administrative, labour, land, marriage and family law; etc.).
Of special interest to scholars might be such materials as publications from historical sources which are preserved in archives and libraries in the Ukraine and Russia (TsGADA, TsGVIA). Included here are old slavic manuscripts and chronicles, the lives of saints, Pecherskii Pateric, catalogues of libraries, and detailed surveys of collections dealing with the Ukraine (the library of Kievsko-Pecherskoi Lavry, the Saltykov-Shchedrin Library, the Iavors'kii Collection, Biblioteki A.I. Bortnevskogo and many others).
National gazettes updated through 1989 from Bulgaria, Czechoslovakia, Estonia, GDR, Hungary, Lithuania, Poland, Romania, Yugoslavia as well as the main SSSR series and gazettes from the RSFSR.
Moscow News, founded in 1930, for years represented the official English-language press organ of the Communist Party of the Soviet Union. Its establishment stemmed from a large influx of foreign, mostly American, workers who emigrated to Russia during the Great Depression. Its mastermind was American journalist and activist Anna Louise Strong, who acted in cooperation with Stalin’s cultural propagandists with the aim of providing English-speaking newcomers with an informative – and often edulcorated – view of the Soviet standards of life. Thus, throughout the years, Moscow News served as a tool of positive propaganda that the Soviet regime employed to embellish and polish its public image. As a consequence, censorship heavily affected its rhetoric, narrative, and contents, determining which issues were worthy of being reported and which ones had to be dismissed or ignored. For this reason, the newspaper is a rich resource for those who are interested in assessing the internal mechanism of the Soviet Union’s cultural diplomacy and consensus-building machine.

In the late 1940s, the newspaper and its editors became the target of Stalin’s purges. With the exacerbation of the Cold War confrontation and the worsening of the nuclear arms race, the newspaper came to represent an unnecessary open window to the regime’s internal dynamics. The newspaper’s publication was therefore interrupted between 1949 and 1956. Nevertheless, Moscow News was resuscitated during Khrushchev’s thaw. The general editorial policy of the newspaper did not change, as it continued providing a rather orthodox interpretation of the Cold War and the role of the Soviet Union in world affairs. It also continued to focus on the achievements of Russian society, covering fields ranging from sports to technology. But its structure changed completely, as it became a modern media outlet translated in as many as a dozen different languages, including Russian, and distributed worldwide. It relied on professional interpreters, translators, and copyeditors, and its style, layout, and reporting matched those of Western presses.

Content-wise, Moscow News remained substantially aligned with the Politburo’s policy, thus blaming American policy and simultaneously ignoring or underestimating crucial events in the Eastern bloc, as in the case of the Prague Spring or the revolts in Budapest. This all changed, however, with the launch of the policies of glasnost and perestroika in the 1980s, when the paper progressively endorsed a transparency campaign aimed at uncovering some of the most disturbing elements of Stalin’s reign of terror. The institutional changes that affected Russia after the end of the Cold War represented both a challenge and an opportunity for the newspaper, which moved from being Stalin’s mouthpiece to promoting democracy and the free press in Russia. Mounting criticism by Moscow News toward the current political setting in Moscow led to its definitive closure in 2014.

Substantial portions of the Moscow News Archives have been digitized in cooperation with the International Institute of Social History. For a complete list of contents, please see below under the "Downloads" tab.

The Daily Worker Online contains 23,064 pages, from 1922 until 1966, of The Daily Worker, the official mouthpiece of the Communist Party of the United States of America (CPUSA) between 1924 and 1958, and The Worker.

Though The Daily Worker was the official mouthpiece of the Communist Party of the United States of America (CPUSA) between 1924 and 1958, while performing this function, the newspaper represented nevertheless much more than just a tool of political propaganda. Originally, its articles and campaigns were intended to raise working-class awareness in the US and to promote the tenets of socialism there. However, gradually, The Daily Worker started to appeal to a broader audience, not just rank-and-file Communists. Its main target became the victims of the Great Depression, the masses of the unemployed, the dispossessed, and the marginalized minorities packing American metropolises. Its reports covered a wide range of subjects, from policy reforms to labor strikes, from civil rights to housing and urban planning, from foreign policy to sports, literature, and general culture.

Given the breadth of the topics covered by The Daily Worker and the fact that it navigated some of the most transformative years of American democracy and society, including the Progressive Era, the New Deal, WWII, and the Cold War, this newspaper constitutes an excellent resource for the reconstruction and analysis of both US domestic changes and varied foreign entanglements in the first half of the twentieth century. In fact, The Daily Worker was part and parcel of the wider American public debate, not just one of its many radical voices. For many years, its articles reflected the so-called Popular Front culture and spoke to a growing, complex, and multifaceted American left. To do so in an effective way, the newspaper relied on some of the most prominent artists and intellectuals of the era, such as Woody Guthrie, Martha Graham, Lester Rodney, Mike Gold, and many others. As a result, some of The Daily Worker’s campaigns rapidly broke out of the radical realm and entered mainstream public debate. Instances of this, for example, were when the newspaper promoted racial desegregation in professional American sports, when its editors advocated for minimum wages and fair employment conditions, and when its articles contributed to popularizing the war alliance with the USSR.

Even so, The Daily Worker remained largely aligned with a communist perspective on and interpretation of both domestic and international affairs. This is the principal reason, as soon as the Cold War began and the cooperative spirit of the Popular Front disappeared, the paper took a much more orthodox turn, which put it on a collision course with both the emergence of a Cold War consensus among American liberals and, most importantly, with the staunch anti-communism that characterized 1950s America. From that moment onward, the newspaper started to be generally perceived as a destabilizing threat to American democracy. The FBI increased its surveillance of the newspaper’s editors, subscription figures dropped, and communist voices were stigmatized and marginalized. These factors all contributed to the closure of The Daily Worker at the beginning of 1958. After a brief suspension of activities, the CPUSA published a weekend paper called The Worker from 1958 to 1968.

Substantial portions of The Daily Worker Online have been digitized in cooperation with the International Institute of Social History. For a complete list of contents, please see below under the "Downloads" tab.